måndag 5 augusti 2013

Dödskallar i sockerpasta.

Bröllopet som vi var bjudna på fick jag äran att att göra en bröllopstårta. Vilket jag gjorde med glädje! Jag förbereder det mesta innan. Sparar tid vill jag säga. Så ett tips till er andra, förbered så mycket ni kan om ni har den möjligheten, då gäller det även att ha plats. Önskemålet var dödskallar på tårtan istället för traditionella brudpar på. Först fick jag panik över hur jag skulle få till dessa. Men kom snabbt på en lösning, eftersom jag även gör tvålar så har jag olika formar hemma som jag kunde använda mig utav. Bakformen köptes ner i centrum för väldigt länge sen, skulle tro att det var över två år sen men som jag använder till att göra tvålar utav. Skallarna är gjorda i sockerpasta som jag gjorde flera veckor innan bröllopet, även blommorna gjordes i förväg som jag lät tork och förvarade i burk. Jag målade dödskallarna med geléfärg utblandat med sprit för att få en mer flytande men hållbar färg.


Dödskallarna fick torka innan jag målade på dom.

 
Färdiga resultatet! 

Sockerpasta finns att köpa i välsorterade matbutiker, panduro, the english shop, slöjddetaljer och nu har även cervera börjat sälja pastan. Kul att det utökar!

Jag valde att göra egen sockerpasta och köpa olika geléfärger till. Kör en vit bas som jag sedan kan dela upp och blandar i de färger jag behöver till mitt skapande. Att göra egen sockerpasta är super enkelt men du bör ha en bakmaskin när du gör den. Sockerpastan ska bli seg som ett tuggummi. 

Kollade efter en bild på blommorna men dessa fanns vist inte kvar på kameran. Finns en lillebror som tydligen kan ha raderat just dessa bilder. Så är det när man låter barnen få ta en del av ens telefonen. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar